نکات مطرح شده بیانات رهبر انقلاب در دیدار معلمان و فرهنگیان؛
۱۰ تذکر رهبر انقلاب درباره مسائل معلمان و آموزش و پرورش
۱۰ نکته رهبر انقلاب درباره معلمان و مسائل آموزش و پرورش
مطرح شده در دیدار معلمان و فرهنگیان ۹۶/۲/۱۷
|
|
۱ | استفاده از نظرات شهید آیتالله مطهری در مسائل آموزش و پرورش |
۲ | قدر دانستن جایگاه شغل معلمی توسط خود معلمها، مردم و مسئولان |
۳ | سرمایهگذاری در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم |
۴ | پرهیز از استفاده سیاسی از جامعه معلمین |
۵ | افزایش ظرفیت دانشگاههای معلمپرور برای نیاز به معلم در آینده |
۶ | تربیت نسل با ایمان در آموزش و پروش |
۷ | توجه به تلاش جریانی برای نفوذ و از بین بردن ارزش آموزش و پرورش و اعتماد به آن |
۸ | غلط بودن دانشگاهگرایی در آموزش و پرورش و لزوم تقویت و افزایش بخشهای فنی حرفهای |
۹ | جدی گرفتن سند تحول آموزش و پرورش |
۱۰ | غلط بودن پذیرفتن سند ۲۰۳۰ یونسکو |
بهمناسبت روز معلّم یاد شهید عزیز بزرگوارمان از نظرات مرحوم آیتاللّه مطهّری (رضوان الله تعالی علیه) چه در زمینهی مسائل آموزشوپرورش و چه در زمینههای دیگر هرچه میتوانید استفاده کنید. بهرهمند بشوید. کتابهای ایشان ذهن را هدایت میکند، پرورش میدهد، پُربار میکند از معارف صحیح و متین اسلامی.
۲. قدر دانستن جایگاه شغل معلمی توسط خود معلمها، مردم و مسئولان
خود جامعهی معلّم ارج و قرب و قدر این جایگاه و این شغل را بداند… و بعد جامعه قدر معلّم را بداند. احترام و تکریم برای معلّم قائل بشود. و سپس مسئولان این اهمّیّت را درک کنند، بنده بارها گفتهام، آموزشوپرورش و هزینهکردن برای معلّم سرمایهگذاری است.
۳. سرمایهگذاری در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم
دانشگاه فرهنگیان را جدّی بگیرند مسئولین؛ دانشگاه فرهنگیان که تولیدکنندهی معلّم است؛ این را جدّی بگیرند این را هرچه میتوانند سرمایهگذاری کنند برای این. این از همهی دانشگاههای دیگر به یک لحاظ اهمّیّتش بیشتر است.
۴. پرهیز از استفاده سیاسی از جامعه معلمین
بنده همیشه از سالها پیش اعتراض داشتم به کسانیکه جامعهی معلّمین را در زمینههای سیاسی مثل یک ابزار میخواهند به کار ببرند؛ این جفا است. مال امروز نیست این؛ مال سالهای ۶۰، از سال ۶۰، سالهای دههی ۶۰؛ بعضی از این کارها میکردند.
۵. افزایش ظرفیت دانشگاههای معلمپرور برای نیاز به معلم در آینده
اطّلاع پیدا کردم که در آیندهی نه چندان دوری، یک تعداد خیلی زیادی، معلّم بازنشسته خواهند شد و نیاز به معلّم وجود خواهد داشت؛ این از جملهی نیازهای آیندهی آموزش پرورش است… در درجهی اوّل ظرفیّتهای این دانشگاههای معلّمپرور را باید افزایش داد.
۶. تربیت نسل با ایمان در آموزش و پروش
اگر بتواند آموزش پرورش نسلی تربیت بکند با ایمان، با وفا، مسئولیّتپذیر، دارای اعتماد به نفس، دارای ابتکار، راستگو، شجاع، با حیا، اهل فکر و به کار گرفتن اندیشه، عاشق کشور، عاشق نظام، عاشق مردم، کشورش را دوست بدارد مصالح کشورش را مصالح شخص خودش بداند از آنها دفاع کند یک چنین نسلی باید پرورش پیدا کند. یک نسل محکم قوّی عازم جازم با ابتکار پیشرو فعّال اینجور نسل.
۷. توجه به تلاش جریانی برای نفوذ و از بین بردن ارزش آموزش و پرورش و اعتماد به آن
یک جریانی در کشور سعی میکند آموزشپرورش را از چشمها بیندازد. ارزش آموزشپرورش، اعتماد به آموزشپرورش را در دلها از بین ببرد؛ مقاصدی دارند، این از بیرون هم هدایت میشود… از همین ضعفهای ما استفاده و برنامهریزی میکند، نقشه میکشد، نفوذ میکند، راهها را کج میکند، راه های مستقیم را معوج میکند.
۸. غلط بودن دانشگاهگرایی در آموزش و پرورش و لزوم تقویت و افزایش بخشهای فنی حرفهای
یکی از اشکالات آموزشپرورش ما بیماری دانشگاه گرایی است. در سطح محیط دانشآموزی ما دانشگاهگرایی موجود دارد؛ یعنی کسی اگر بخواهد درس بخواند و به دانشگاه نرسد کأنّه درس نخوانده، این خطا و غلط است… اینکه بنده سالهای متمادی چندین بار تا حالا روی این هنرستانها و فنّیحرفهایها تکیه میکنم بهخاطر این است. این بخشهای مربوط به فنّیحرفهای را باید تقویت کرد، باید افزایش داد.
۹. جدی گرفتن سند تحول آموزش و پرورش
یک مسئلهی مهم دیگر این مسئلهی سند تحوّل است… تا کِی باید نشست تا این نظامنامههایی که گفته میشود در ذیل سند تحوّل باید تحقّق پیدا کند اینها تنظیم بشود. این کار باید زود انجام بگیرد. معلوم میشود شور و شوق لازم نیست. انگیزهی لازم نیست. بنده جدّاً از وزیر محترم و مسئولین محترم میخواهم که مسئلهی تحوّل را جدّی بگیرند.
۱۰. غلط بودن پذیرفتن سند ۲۰۳۰ یونسکو
این سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو و این حرفها، اینها چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند شانهاش را زیر بار اینها بدهد، تسلیم اینها بشود… بنده از شورای انقلاب فرهنگی گلهمند هستم نباید اجازه میدادند اینکار تا اینجا پیش بیاید. که ناچار بشویم ما جلو آن را بگیریم. اینجا جمهوری اسلامی است؛ اینجا مبنا اسلام و قرآن است، اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوبِ ویرانگرِ فاسدِ غربی بتواند در اینجا اعمال نفوذ کند.
ثبت دیدگاه